ОСВІТА БЕЗ СТРЕСУ
Вересень 2025 року – вересень 2026 року
Актуальність курсу: Сучасний освітній процес відбувається в умовах надзвичайного психологічного навантаження, невизначеності, кризових ситуацій і соціальної турбулентності. Стрес, тривожність, вигорання, конфлікти, булінг і прокрастинація стали звичними викликами не лише для педагогів, а й для здобувачів освіти, керівників закладів, батьків і всіх, хто долучений до навчального процесу.
Питання ментального здоров’я набуває особливого значення в освітньому середовищі: від емоційного стану людини залежить її здатність навчатися, навчати, приймати рішення, взаємодіяти з іншими. Проте ці аспекти часто залишаються поза увагою, що призводить до хронічного виснаження, відчуження, втрати мотивації та якості освіти.
Навчальний курс «Освіта без стресу» є актуальним для всіх, хто турбується про ментальне здоров’я учасників освітнього процесу. Він створений в рамках реалізації проєкту «Підтримка ментального здоров'я у зоні ризику для українських педагогів та здобувачів освіти», який здійснюється за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.
Курс «Освіта без стресу» створено для того, щоб:
- допомогти кожному учаснику освітнього процесу краще зрозуміти власний емоційний стан і стан інших;
- опанувати практичні інструменти саморегуляції, взаємопідтримки, безконфліктної комунікації;
- навчитися створювати психологічно безпечне, людяне і стійке освітнє середовище.
Це курс про розуміння, підтримку й турботу. Про освіту, де чують, підтримують і розуміють.
Лектор:
доктор педагогічних наук, професор, освітній експерт БО «Act for Ukraine», професор кафедри освітології Київського столичного університету імені Бориса Грінченка
- Форма підвищення кваліфікації: індивідуальна
- Формат проведення: онлайн (на платформі Moodle)
- Вартість: безоплатно
- Обсяг: 1 кредит ЄКТС (з урахуванням самостійної (позааудиторної) роботи)
- Період навчання – з 01.09.2025 р. по 01.09.2026 р.
- Почяток занять: асинхронний формат навчання; тривалість 30 академічних годин
Документ про підвищення кваліфікації: Сертифікат про підвищення кваліфікації Університету «КРОК», що відповідає вимогам Постанови Кабінету Міністрів України № 800 від 21.08.2019 р.
ПРОГРАМА КУРСУ
Модуль | Тема | Компетентності |
---|---|---|
Модуль 1. | Що таке ментальне здоров'я та його роль в освіті | Розуміння базових понять ментального здоров’я; усвідомлення його значення для ефективного освітнього процесу; формування ціннісного ставлення до психічного благополуччя. |
Модуль 2. | Стрес і ментальне здоров’я | Здатність розпізнавати джерела стресу; засвоєння базових стратегій подолання стресу; розвиток навичок самоспостереження та емоційної регуляції. |
Модуль 3. | Тривога і депресія як проблеми ментального здоров’я | Набуття знань про прояви тривожних і депресивних станів; формування емпатійного підходу до підтримки себе й інших; розуміння принципів психогігієни |
Модуль 4. | Вигорання педагогів та здобувачів освіти | Усвідомлення механізмів професійного вигорання; здатність до самодіагностики; опанування превентивних і відновлювальних практик |
Модуль 5. | Булінг (цькування) та його вплив на ментальне здоров’я | Знання видів і ознак булінгу; розвиток навичок втручання й профілактики; розуміння наслідків для учасників освітнього процесу |
Модуль 6. | Резильєнтність як сила відновлення | Формування навичок стійкості до кризових ситуацій; розвиток конструктивного мислення; здатність до психологічного відновлення після стресу |
Модуль 7. | Ненасильницьке спілкування: мова життя | Опанування основ ненасильницької комунікації; розвиток навичок активного слухання, співпереживання та конструктивного діалогу |
Модуль 8. | Конфлікти в освітньому середовищі та шляхи їхнього подолання | Здатність аналізувати конфліктні ситуації; використання ефективних стратегій вирішення конфліктів; формування культури взаємоповаги |
Модуль 9. | Прокрастинація: ворог ефективності та як її подолати | Усвідомлення причин прокрастинації; формування навичок тайм-менеджменту та самоорганізації; розвиток внутрішньої мотивації |
Модуль 10. | Як підтримувати ментальне здоров’я учасників освітнього процесу | Комплексне застосування отриманих знань і навичок; здатність створювати психологічно безпечне освітнє середовище; просування культури турботи |
Структура модулів включає: кожен модуль містить коротке відео (до 10-12 хв), презентацію модуля у PDF; посилання на Посібник «Освіта без стресу: посібник для всіх, хто турбується про ментальне здоров’я учасників освітнього процесу». Обов’язковою умовою є проходження підсумкового тестування (не нижче 70% вірних відповідей)